Авіакатастрофа Ан-26 під Чугуєвим: оприлюднили переговори пілотів перед падінням борту…
Минулого тижня співробітники Державного бюро розслідувань завершили розслідування авіакатастрофи, яка сталася 25 вересня 2020 року. Головною версією трагедії в бюро називають дозвіл на проведення зльотів конвеєрним способом. В цьому випадку борт кружляє по траєкторії не приземлився на злітно-посадкову смугу: близько 20 секунд літак знаходиться на землі і тут же знову злітає.
Під час розслідування з’ясувалося, що один з штурвалів був в руках 30-річного командира екіпажу Богдана Кишені, іншим по черзі керували двоє курсантів з позивними 97 і 99. Перед кругом, який став для екіпажу фатальним, борт заводив на посадку курсант з позивним 97, після цього відбулася ротація і на зліт Ан-26 йшов уже під керівництвом курсанта з позивним 99. У небі екіпаж зрозумів, що лівий двигун працює лише на 40%. Борт почав втрачати швидкість і його потягнуло в бік.
В авіакатастрофі загинули 26 курсантів та офіцерів, вижити вдалося лише одному курсанту.
Державне бюро розслідувань (ДБР) вісім місяців вивчало можливі причини авіакатастрофи Ан-26 під Чугуєвом Харківської області, внаслідок якої загинули 26 військових, курсантів і офіцерів Харківського університету повітряних сил. Остаточну відповідь знайшли у записах чорних скриньок.
Записи черных ящиков Ан-26:
Командир экипажа: “Что руководителю докладывать, нет?”
Бортовой техник: “Скажи падения ИКМа”
Командир экипажа: “99, падение ИКМа”
Руководитель полетов: “99, принято”
Через семь минут борту разрешили зайти на посадку.
Курсант “99”: “99, после дальнего, шасси механизация выпущена к посадке готов”
Руководитель полетов: “99, посадку разрешил”
Командир экипажа: “Добавляй, добавляй!”
Бортовой техник: “Добавляю!”
Командир экипажа: “Еще добавь!”
Командир экипажа: “Бл*ь, добавляй!”
Бортовой техник: “Добавил! Надо флюгировать”
Командир экипажа: “Флюгируй, бл*ь”
Бортовой техник: “Флюгирую левый! В флюгере … Управление как?”
Командир экипажа: “Никак!”
Командир экипажа: “Бл*ь!”
Зв’язок обірвався…. Це були останні секунди польоту Ан-26.
Того дня, в п’ятницю, 25 вересня 2020 року, у Чугуївській військовій частині відбувалися навчальні польоти. На літак Ан-26Ш, тобто штурманську версію, завантажилась група курсантів штурманів з інструктором. Та екіпаж, серед яких було 2 курсанти-льотчики Харківського національного університету повітряних сил. Всього 27 людей. Слідчі та експерти, які вже завершили досудове розслідування, твердять, що це є порушенням номер один.
“От бачите, тут 10 робочих місць. Тут повинно було сидіти 10 людей, а сиділо 20. Чому тут зроблено по 2 місця?. Інструктора місце ось… Ти сидиш, оцей пристрій на тебе дивиться і тут може інструктор підсісти і сказати: “Дивись сюди”. Для цього було”, – каже керівник Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції Олександр Рувін.
Ці слова означають, що навіть якби все пішло так, як пішло, смертей могло бути менше. Але у військовій частині Чугуєва акцентують: спільне навчання штурманів та льотчиків – практика багатьох років.
“Обмежень щодо кількості людей немає”, – стверджував на суді командир військової частини Чугуєва В’ячеслав Глазунов.
“Ми відпрацьовували багато версій і дійшли висновку, що вказане було зроблено чисто з такої лінивості. Чому? Тому що для чого витрачати зайвий час, якщо можна всіх завантажити відпрацювати. Це набагато швидше буде”, – говорить заступник керівника управління з досудового розслідування військових кримінальних правопорушень ДБР Ярослав Льошенко.
Утім, це лише вершина айсберга, у ДБР побачили цілий ланцюжок схожих рішень і дій, які призвели до катастрофи.
Що, слово за словом, підтверджують останні переговори у пілотській кабіні. Річ у тім, що один штурвал був у руках 30-річного командира екіпажу Богдана Кишені, іншим керувало два курсанти – по черзі, із позивними 97 та 99.
Курсант “97”: “97, конвеєр 600…”
Курсант “99”: “99, зліт 600”
Курсант-льотчик за штурвалом може сидіти, але на борту не має бути жодної людини. Бо це як вчитися водити автобус одразу із пасажирами.
“Основному пілоту стає погано в польоті, що курсант-льотчик може зробити?”, – говорить слідчий.
Тож, за всіма нормами безпеки, повний борт людей мали пілотувати 2 досвідчені льотчики.
Курсант “97”: “97, конвеєр 600…”
Курсант “99”: “99, зліт 600”
Керівник польотів: “99, злітайте, 600….”
Фатальна мить, вважають слідчі. Керівник польотів Олександр Жук дав добро на зліт борту для виконання вправи “конвеєр”.
“Конвеєр” – це намотування кіл літаком без зупинки. Зліт, коло, захід на посадку, торкання землі десь 20 секунд і знову зліт. Але за таблицею польотів того дня, ця група мала здійснювати зовсім іншу вправу “зарулювання”. Вона передбачає зліт, коло, посадку, повну зупинку і зарулювання у бокс. Де літак оглядається техніками, а групи курсантів змінюють одна одну.
У 2018 році командувач повітряних сил Сергій Дроздов підписав тимчасовий курс льотчиків, який дозволяє зліт конвеєром на літаках Ан. “Конвеєрні польоти на Ан-26 виконуються з часу його побудови. Особливо на військово-транспортних літаках”, – сказав у суді командувач Повітряних сил Збройних Сил України Сергій Дроздов.