Обвал цін на заправках: Чому подешевшало пальне і чого очікувати далі, — експерт
Якщо Минулого тижня ціни на автозаправках СтрімКо росли, то новий тиждень почався різкім обвалом вартості бензину і дизельне паливо. Однак сталося це зовсім НЕ через надлишок пального або різкого Здешевлення нафти. Влада Раптена вирішила прігадаті Минулі крізові часи і ввела державне регулювання роздрібніх цін на нафтопродукти. У Першу Черга це боляче вдарило по преміальніх, дорогих Мережа АЗС. А вісь всілякіх напівлегальніх або зовсім незаконних продавців пального грізні урядові обмеження НЕ торкнути, Аджея смороду і так торгують, ухіляючісь від податків, і тому утрімують ніжчі ціни. Так що ж відбувається з цінамі на заправках і чи Дійсно Введення держрегулювання вігідно державі і населенню?
патріоти України
пропонують вам Прочитати аналітічну статтю на Цю тему. Далі – мовою орігіналу.
15-16 травня більшість роздрібних мереж АЗС повністю зупинили продаж преміум-палива
14 травня Кабінет міністрів несподівано прийняв постанову, якою вводиться державне регулювання цін на паливо. Зокрема, внесені зміни до урядової постанови № 1236 від 9 грудня 2020 року, згідно з яким на період дії карантину будуть встановлені граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива не вище 7 грн за літр і бензину – не вище 5 грн за літр. При цьому середня вартість дизпалива і бензину, що включає податкові та митні платежі, повинна розраховуватися на підставі даних за попередній календарний місяць або декаду. Проводити розрахунки уряд зобов’язав НАК «Нафтогаз України», який буде їх надавати Мінекономіки не пізніше 3 числа кожного місяця, а міністерство буде публікувати середні ціни одного літра дизпалива і бензину до 5 числа кожного місяця.
Згідно з цими розрахунками, середня ціна літра дизельного палива на травень, з урахуванням граничної націнки, повинна становити не вище 27,89 грн, а бензинів – 30,22 грн.
В результаті протягом 15-16 травня більшість роздрібних мереж АЗС повністю зупинили реалізацію преміум-палива, ціни на яке перевищувало середню ціну бензинів з урахуванням граничної націнки. Також за минулі вихідні роздрібні мережі відкоригували ціни на паливо на виконання урядової постанови про встановлення максимальної торговельної націнки.
Зокрема, на WOG і ОККО літр бензину марки А-92 подешевшав на 1,24 грн, до 29,75 грн, літр бензину А-95 – на 1,77 грн, до 30,22 грн, літр дизельного палива – на 2 , 1 грн, до 27,89 грн. SOCAR опустив ціну бензинів на 1,29-2,06 грн за літр. У мережі KLO літр бензину А-92 подешевшав на 2,6 грн, до 27,79 грн, бензину А-95 – на 1 грн, до 29,99 грн, а дизпалива – на 1,5 грн, до 27,89 грн . В цілому по країні, з 13 травня літр бензину А-95 подешевшав в середньому на 33 копійки, дизельного палива – на 90 копійок, а ціна скрапленого газу не змінилася.
Станом на 17 травня середня вартість бензину А-95 становила 29,01 грн за літр, дизпалива – 27,39 грн, скрапленого газу – 15,76 грн.
Цікаво, що вже в неділю, 16 травня, уряд в терміновому порядку розіслало уточнення і роз’яснення до раніше прийнятої постанови. Зокрема, в Мінекономіки відзначили, що дія постанови поширюється тільки на автомобільні бензини і дизпаливо, які включені до переліку товарів протиепідемічного призначення, що мають істотну соціальну значимість, а саме на бензини марки А-92, А-95 і дизельне паливо.
«Під установку максимальної торговельної надбавки не підпадає” брендове преміальне “паливо з поліпшеними показниками якості та позначення (маркування) якого включає певну торгову марку (товарний знак), пропоноване на автозаправних станціях для автомобілів преміум-сегмента за більш високою ціною, ніж соціально значуще паливо », – йдеться в роз’ясненні міністерства.
Однак це роз’яснення, та й сама постанова про введення державного регулювання паливних цін, викликає чимало нарікань і зауважень як у експертів, так і у простих автомобілістів. Адже багатий життєвий досвід підказує, що, як тільки держава починає щось регулювати або контролювати, це щось дорожчає або зовсім зникає з продажу.
«Держава підштовхує в тінь легальний бізнес, що втратив можливість чесно конкурувати»
Чи не вийде з бензином і дизпаливом так, як колись з гречкою, і до чого варто готуватися українцям після введення обмежень на вартість палива?
«Поки ніяких різких і кардинальних змін на паливному ринку не очікується, – повідомив директор Консалтингової групи« А-95 »Сергій Куюн . – Оператори мереж АЗС намагаються адаптуватися до нових реалій, в яких опинилися після введення держрегулювання паливних цін. Зараз йде формування цін на заправках відповідно до рекомендацій уряду. Це якщо говорити про короткострокову перспективу.
Але якщо розглядати перспективу на найближчий місяць-два, то введення держрегулювання запустить масу деструктивних процесів. Адже фактично своєю постановою уряд убив чесну конкуренцію на вітчизняному паливному ринку. Всім сказано торгувати по одній ціні. Для легально працюючих операторів ринку втрачений сенс вкладати кошти в розвиток своїх мереж, в поліпшення сервісу, в підвищення конкурентності. У нинішніх реаліях перше, що зроблять мережі АЗС, які торгували дорогим паливом преміум-класу, це скоротять частину персоналу. Адже держава не дозволяє заробляти достатньо, щоб підтримувати високий рівень сервісу і платити зарплати людям, що забезпечує цей сервіс. Для роботи в нових умовах зрівнялівки не потрібно стільки персоналу на заправках.
Але є ще одна дуже сумна перспектива. Я впевнений, що незабаром багато легально працюють оператори паливного ринку задумаються над тим, як їм зберегти прибутковість бізнесу завдяки якимось податковим оптимізаціям. По суті, держава підштовхує в тінь легальний бізнес, що втратив можливість чесно конкурувати. Це при тому, що зараз вже більше половини паливного ринку в тій чи іншій мірі знаходиться в тіні. А тепер цей обсяг ще збільшиться.
Та й сама доцільність розрахунку рекомендованих цін в тому вигляді, в якому він введений урядом, викликає подив. Ми провели розрахунки відповідно до урядових рекомендацій, і виявилося, що переважна більшість, а саме 90% українських АЗС, у 2021 році відповідало озвученим критеріям Мінекономіки.
Так, за урядовою методикою, середня розрахункова ціна літра бензину А-95 склала б 28,4 грн, а дизельного палива – 27,4 грн. При цьому фактичний середній рівень роздрібних цін в 2021 році склав 27,4 грн і 26,8 грн відповідно. Таким чином, середні значення ринку перебували нижче рівнів, запропонованих Мінекономіки.
Так, на деяких заправках, а це близько 10% від загальної їх кількості, продавалося дорожче, преміальне паливо. Але так працює будь-який ринок, – є товар різного класу, і споживачі мали можливість вибирати постачальника палива в широкому ціновому діапазоні. Адже чимало людей віддають перевагу товарам в преміум-сегменті, і вони можуть собі це дозволити.
Так, у понеділок, 17 травня, Мінекономіки похапцем розіслало уточнення до постанови, що під встановлення максимальної торговельної надбавки не підпадає «брендове преміальне» паливо з поліпшеними показниками якості, позначення якого включає певну торгову марку, пропоноване на автозаправних станціях для автомобілів преміум-сегмента по вищою ціною, ніж соціально значуще паливо. Але це все відписки і спроби якось виправити всю безглуздість постанови.
З уточнення можна зробити висновок, що уряд дозволяє продавати без цінових обмежень будь-фірмове паливо. Тобто досить придумати свою назву для бензину, щоб продавати його за ринковою ціною і вийти з-під держрегулювання. Так зараз все заправки назвуть бензин і дизпаливо якимись іменами і повністю нівелюють урядові обмеження. Але ж це не так.
Зокрема, в постанові однозначно йдеться про бензин А-95. А значить, всі фірмові бензини насамперед є бензинами марки А-95, а вже потім фірмовими. Так, зараз в уряді намагаються якось згладити всю безглуздість постанови, заспокоїти ринок, публікуючи якісь настільки ж безглузді роз’яснення. Але незабаром ситуація може змінитися, і будь-який перевіряючий, прийшовши на АЗС, пред’явить претензію: чому бензин А-95, наприклад «особливий», дорожче звичайного, адже він в першу чергу бензин, що відповідає технічним характеристикам марки А-95, а значить, по постановою є соціально значущим товаром і підлягає держрегулюванню!
Тому, що склалася патову ситуація відписками не виправити, це тільки ще глибше буде заганяти ринок в глухий кут. Потрібно внести кардинальні і чіткі зміни в текст постанови. А ще краще – зовсім його скасувати, так як доцільності у запровадженні державного регулювання стабільно і злагоджено працював українського паливного ринку я не бачу », – підсумував Сергій Куюн.
Варто нагадати, що раніше експерти і учасники паливного ринку прогнозували виникнення дефіциту на АЗС дизпалива і зрідженого газу. Однак ця загроза звелася до мінімуму після відновлення імпортних поставок даних видів палива.
Джерело: Факти